Alle bedrijfswagens elektrisch in 2026?

Gepubliceerd op 23 april 2021 om 09:35

Gisteren kondigde Federaal minister van Financiën Vincent Van Peteghem aan dat vanaf 2026 alle bedrijfswagens volledig elektrisch moeten zijn anders verliezen ze hun fiscale gunstregime. Het is goed dat de minister hier nu reeds over communiceert, alhoewel het nog steeds over een voorstel gaat en het nog moet besproken worden in het parlement. Dit zorgt nu tenminste voor duidelijkheid voor de werkgevers die trouwens al volop aan het anticiperen zijn/waren gezien de snelheid waarmee (vervuilende) dieselwagens vervangen worden door elektrische en hybride modellen. Wel is het spijtig dat de plug-in hybrides geleidelijk aan minder voordeel genieten toch tot zolang de infrastructuur niet volgt en de stekkerhybride dus een interessant alternatief is. 

Toch zal de overheid ook meer uit de kast moeten halen om ook de man met de pet te overhalen om een elektrische auto aan te schaffen. Door het aanzienlijke prijsverschil zal die (voorlopig) althans nog steeds kiezen voor de  meer vervuilende diesel als alternatief. Wel is er de vrijstelling van BIV en rijtaks en gelukkig wordt er ook door Mr Van Peteghem een fiscaal voordeel voorzien voor het installeren van een Wallbox bij je thuis. Toch zal de particulier wachten tot er meer betaalbare e-autos op de markt zijn of tot al die bedrijfswagens einde contract zijn en als (goedkope) tweedehands op de markt komen. 

Dat de beslissing nu genomen wordt is een eerste goede stap. Nu begint het pas. Wat als er vanaf nu elk jaar 250.000 elektrische bedrijfswagens in het verkeer worden gedropt? Waar gaan deze allemaal opladen? Op dat ogenblik zijn er minstens 20.000 extra laadpalen nodig. Op dit ogenblik zijn er amper 4.200 publieke laadpalen in België.

Bovendien betekent dit ook bijkomende investeringen in ons elektriciteitsnet en met de kernuitstap voor de deur, zal men hier dus ook nog een tandje mogen bijsteken wil men niet dat het licht straks uitvalt als we allemaal samen 's avonds de stekker van onze elektrische wagen insteken. En wat dan met de prijs van onze elektriciteit? Onze factuur is nu al bij de hoogste in Europa?

Nog veel vragen waarop nog veel antwoorden moeten komen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.